Alkitab Mobile SABDA
[VER] : [AMBDR]     [PL]  [PB] 
 <<  Yohanes 19 >> 

1Bagitupawn ambillah Pi-latus Tuhan JESUS, dan men-tjomokkanlah Dija.

2Dan awrang-awrang pa-parangan itu kardjakanlah sa-tu makota deri duri-duri, dan tarohlah itu di kapalanja, dan kasi pake padanja satu badju m/erah-m/erah.

3Dan katalah: Tab/ea, h/e radja awrang Jehudi! dan be-rilah tampeling padanja.

4Maka Pilatus kaluwarlah kombali, dan katalah pada marika itu: Lihat, b/eta ba-wa Dija kaluwar kapada ka-mu, sopaja kamu tahu, jang b/eta tijada mendapat barang salah di dalam Dija.

5Maka kaluwarlah Tuhan JESUS, dengan pake makota duri dan badju M/erah itu. Dan katalah Pilatus pada marika itu: Tjawba lihat manusija itu!

6Maka serta Kapala-ka-pala Imam dan hamba-hamba dapat lihat Dija, batare; aklah marika itu, kata: Tsalibkan-lah Dija! tsalibkanlah Dija! Katalah Pilatus kapada ma-rika itu: Bajiklah kamu am-bil Dija, dan tsalibkan Dija; karana b/eta tijada mendapat salah di dalam Dija.

7Menjahutlah awrang-aw-rang Jehudi kapadanja: Ada pada kami satu Tawrat, dan menurut Tawrat itu saha-rosnja Ija mati; karana Ija sudah djadikan dirinja akan Anak Allah!

8Maka serta Pilatus deng-arlah perkata; an itu, terlebeh takotlah ija.

9Dan masoklah kombali di rumah bitjara, dan katalah pada Tuhan JESUS: Deri mana Angkaw ada? Tetapi Tuhan JESUS tijada kasi menjahut padanja.

10Maka katalah Pilatus kapadanja: Angkaw tijada ka-takan padaku? Tijadakah Ang-kaw tahu jang b/eta ada ka-wasa mentsalibkan Angkaw, dan kawasa akan melepaskan Angkaw?

11Menjahutlah Tuhan JE-SUS: Tijada ada barang ka-wasa padamu atas Aku, djika tijada deberikan itu padamu deri atas; tagal itu, pada jang sudah sarahkan B/eta padamu ada salah lebeh besar.

12Deri pada itu tjaharilah Pilatus melepaskan Dija; te-tapi batare; aklah awrang-aw-rang Jehudi, kata: Djikalaw angkaw melepaskan Dija ini, angkaw tijada tsobat Kaisar; barang sijapa djadikan dirinja akan radja, ija berlawan dengan Kaisar.

13Maka manakala Pilatus dengarlah perkata; an itu, mem-bawakanlah ija kaluwar Tu-han JESUS, dan dudoklah atas kadudokan putus hukum di tampat jang denama; i Litho-stroton, tetapi tjara Ibrani: Gabbatha.

14Maka adalah hari ka-langkapan Pascha, sakira-kira djam jang ka; anam; dan katalah ija pada awrang-aw-rang Jehudi: Lihatlah, radja kamu.

15Tetapi batareaklah ma-rika itu: Angkat bowang! ang-kat bowanglah Dija; tsalib-kanlah Dija! Katalah Pilatus kapadanja: Haroskah aku mentsalibkan radja kamu? Menjahutlah Kapala-kapala Imam: Tijada barang radja pada kami, melajinkan Kai-sar sadja!

16Bagitupawn ija sarah-kanlah Dija akan detsalib-kan. Maka mengambillah dan membawakanlah marika itu Tuhan JESUS.

17Dan memikollah Ija tsa-libnja, dan kaluwarlah ka-tampat itu, jang denama; i tam-pat tangkorak, jang tjara Ibra-ni denama; i: Golgotha.

18Di situpawn marika itu mentsalibkanlah Dija, dan basertanja duwa awrang jang lajin, satu sabelah sini dan satu sabelah sana; tetapi Tu-han JESUS di tengah-tengah.

19Tetapi menjuratlah Pi-latus satu alamet, dan taroh-lah itu di atas tsalib. Maka adalah tersurat: JESUS DERI NASARETH, RADJA AWRANG JEHUDI.

20Adapawn alamet itu membatjakanlah banjak aw-rang Jehudi; karana adalah hampir deri pada negeri itu, tampat di mana Tuhan JE-SUS detsalibkan, dan adalah itu tersurat tjara Ibrani, Hel-leni dan Rawmawi.

21Maka katalah Kapala-kapala Imam pada Pilatus: Djangan tulis: Radja awrang Jehudi; tetapi jang Ija su-dah bilang: B/eta ini ada radja awrang Jehudi.

22Menjahutlah Pilatus: Sa-barang apa aku sudah me-njurat, aku sudah menjurat.

23Maka awrang-awrang paparangan itu, pada tatkala marika itu sudahlah mentsa-libkan Tuhan JESUS, ambil-lah pakeannja, dan menga-dakanlah ampat bahagian, pada sasa; awrang paparangan satu bahagian; lagi badjunja. Maka badju itu tijada pake hubongan mendjahit, tetapi sudahlah tertanon deri atas sampe di bawah.

24Maka katalah marika itu, sa; awrang pada sa; awrang: Djangan kami rabe itu, te-tapi bejar kami bowang onde, sijapa punja itu akan ada. Sopaja djadi ganap Suratan itu, jang katakan: "Pakean-ku dija awrang sudah berba-hagi antara marika itu, dan akan badju B/eta, marika itu sudah bowang onde. Bagitu pawn bowatlah awrang-aw-rang paparangan itu.

25Tetapi baku-dekat tsalib Tuhan JESUS, adalah berdiri ibunja dan sudara parampu-wan ibunja, Maria isteri Klo-pas itu dan Maria Magdal/ena.

26Maka sedang Tuhan JE-SUS melihatlah ibunja, dan muridnja jang tjinta itu, berdiri sama-sama, katalah Ija pada ibunja: H/e param-puwan, melihatlah anakmu laki-laki!

27Berikot katalah Ija pada murid itu: Lihatlah ibumu! Maka deri pada djam itu djuga, murid itu mengambillah dija di dalam rumahnja sendiri.

28Komedijen deri pada itu, sedang tahulah Tuhan JESUS, bahuwa segala sasawatu su-dah djadi ganap; sopaja Su-rat-suratan djadi ganap, ber-katalah Ija: B/eta hawus.

29Maka adalah tertaroh di sana satu tampat punoh tjuka. Bagitu Djuga mengisilah ma-rika itu satu bunga karang dengan tjuka, dan hubonglah itu pada sabatang hisop, dan sampekanlah itu pada mu-lutnja.

30Maka manakala Tuhan JESUS sudahlah ambil tjuka itu, katalah Ija: Samowanja sudah ganap! Bagitu djuga tondoklah Ija kapala dan pu-tuslah njawa.

31Adapawn awrang-aw-rang Jehudi, agar djangan tinggal bangke-bangke itu di tsalib antara sabbat itu; aw-leh karana adalah hari kalang-kapan (karana besarlah hari sabbat itu) mintalah deri Pi-latus, jang tulang-tulangnja bawleh djadi depitjahkan dan marika itu terangkat geser.

32Bagitupawn datanglah awrang-awrang paparangan itu, dan pitjahkanlah tulang-tulang deri jang pertama, dan deri pada jang lajin itu, jang de-tsalibkan bersama-sama deng-an Dija.

33Tetapi manakala marika itu berdatanglah kapada Tu-han JESUS, lalu lihat, jang Ija sudahlah mati, marika itu tijada pitjahkanlah tulang-tu-langnja;

34Tetapi sawatu deri pada awrang-awrang paparangan itu, tikamlah terus lambong-nja dengan tumbak; dan pada sabantar itu djuga kaluwarlah darah dan ajer.

35Dan dija itu, jang su-dah melihat itu, ija bersaksi itu, dan kasaksiannja ada be-nar, dan ija tahu, jang ija bilang kabenaran, sopaja ka-mu pertjaja.

36Karana itu sudah djadi, sopaja Suratan djadi ganap: "Satu tulang tijada akan de-pitjahkan padanja."

37Dan kombali satu Surat-an jang lajin katakan: "Ma-rika itu akan melihat, di da-lam sijapa dija awrang sudah tikam."

38Komedijen deri pada itu, Josef deri pada Arimathia, satu murid Tuhan JESUS, te-tapi dengan sembunji awleh karana takotnja pada awrang Jehudi, mintalah deri Pila-tus, jang ija bawleh turon bangke Tuhan JESUS. Dan Pilatus ambillah bajik. Bagi-tupawn datanglah ija kasi tu-ron bangke Tuhan JESUS.

39Maka datanglah lagi Ni-kodemus, jang di-hulu su-dahlah datang pada Tuhan JE-SUS, pada waktu malam, dan bawalah satu tjamporan deri mirre dan alo; e, sakira-kira saratus kati.

40Maka mengambillah ma-rika itu bangke Tuhan JESUS dan bungkuslah itu dengan kajin, bersama-sama dengan rampah-rampah itu, sabagima-na ada bijasa awrang-awrang Jehudi akan kuburkan.

41Tetapi di tampat itu, di mana Ija sudah dapat detsa-libkan, adalah satu duson, dan di duson itu satu kubar ba-haru, dalam jang mana bulom tertaroh barang sa; awrang.

42Maka di situpawn ta-rohlah marika itu Tuhan JE-SUS, awleh karana hari ka-langkapan awrang Jehudi, dan deri sebah hampirlah ku-bur itu.



 <<  Yohanes 19 >> 


Bahan Renungan: SH - RH - ROC
Download
Kamus Alkitab
Kamus Bahasa
Kidung Jemaat
Nyanyikanlah Kidung Baru
Pelengkap Kidung Jemaat
Alkitab.mobi
© 2010-2019
Alkitab.SABDA.org

Android.SABDA.org
SABDA.mobi
Bantuan
Single Panel

Laporan Masalah/Saran